Do’s en don’ts voor het betrekken van cliënten bij ICT-innovaties

U bevindt zich hier: Home | Actueel | Nieuws | Do’s en don’ts voor het betrekken van cliënten bij ICT-innovaties

Do’s en don’ts voor het betrekken van cliënten bij ICT-innovaties

20 juni 2014

Het betrekken van cliënten bij de ontwikkeling van ICT-toepassingen is een ‘must’ voor een goed gebruik ervan. Dat geldt ook voor kwetsbare doelgroepen als mensen met dementie.

Betrokkenheid in alle fasen van het ontwikkelproces levert een positieve bijdrage aan een waardevolle en gebruiksvriendelijke ICT-toepassing. En die draagt op zijn beurt weer bij aan de kwaliteit van leven van de gebruiker. Dit concludeert het ‘Lectoraat Innoveren in de Ouderenzorg’ van Hogeschool Windesheim op basis van wetenschappelijk onderzoek.

Waardevolle feedback

Marijke Span en collega’s van Hogeschool Windesheim deden onderzoek naar de rol van mensen met dementie bij het ontwikkelingen van ICT-toepassingen. Juist cliënten kunnen heel goede feedback geven op wat wel en niet goed werkt en zinvol is. Daarnaast is voor hen, net als voor iedereen, van belang dat een ICT-toepassing er mooi uitziet en niet groter is dan nodig. Naast cliënten zijn zorgverleners vaak ook gebruikers van de ICT-toepassingen. Hun inbreng in een vroeg stadium is evengoed gewenst.

Cliëntinbreng bevorderen

Wat kun je doen om de inbreng van cliënten, en eventueel zorgverleners bij ICT-innovaties te bevorderen? Als ICT-manager, beleidsmedewerker of bestuurder heb je wellicht zicht op ontwikkel- en implementatietrajecten. Je kunt een actieve rol spelen door na te gaan of cliënten betrokken worden bij deze trajecten. Zo niet, breng het belang hiervan dan onder de aandacht. Met als steekhoudend argument dat het de kans op een succesvolle ICT-toepassing vergroot.

Houd hierbij de volgende do’s en don’ts voor ogen:

 

Do’s

  • Geef in een vroeg stadium aan dat het goed is om cliënten (en zorgverleners) bij een ICT-innovatie te betrekken. 
  • Wees open in je bezwaren, bespreek ze met elkaar en met degene die verantwoordelijk is voor de innovatie.
  • Geef aan wat je nodig hebt om mee te kunnen doen. 
  • Vraag om tijd, om je te verdiepen in de ins & outs van de innovatie.
  • Wees positief kritisch; praat in termen van verbeteringen, zodat de innovatie waardevoller en zinvoller wordt. 
  • Wanneer de ICT-innovatie al gaande is, kun je soms nog instappen op een gebruikerstest. Ook dat kan zinvol zijn en daarmee heb je invloed op het resultaat.

Don’ts

  • Spreek niet voor cliënten en zorgmedewerkers, zonder hen te vragen wat zij er van vinden.
  • Schiet niet bij voorbaat iets af wat je niet serieus geprobeerd hebt.
  • Wacht niet af: betrek cliënten en zorgverleners proactief en probeer te achterhalen hoe een ICT-oplossing meerwaarde kan hebben voor hen.

Verder lezen

Over participatie van personen met dementie:

Shared Decision Making in Zorgnetwerken van ouderen met dementie op website van Windesheim.  Onderzoek Leontine Groen – van de Ven, Lectoraat Innoveren in de Ouderenzorg, Hogeschool Windesheim, 2014

Involving People with Dementia in the Development of Supportive IT Applications: a Systematic Review. Ageing Research Reviews 12 (2013), pp. 535-551, Span M., Hettinga M., Vernooij-Dassen M., Eefsting J. & Smits C., DOI information: 10.1016/j.arr.2013.01.002

Facebook Twitter LinkedIn

Abonnee worden?

Welke mogelijkheden bieden domotica en waar moet je op letten? De kenniscirkel van Vilans biedt onafhankelijke informatie in de vorm van productvergelijking, voorbeeldprojecten, programma’s van eisen, workshops en tips voor financiering. Persoonlijk en altijd op maat gesneden!

Geïnteresseerd? Lees meer informatie en meld je aan!

domoticawonenzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.