Communicatieplatform

U bevindt zich hier: Home | Dementie thuis | Dossier Dementie thuiswonen | Communicatieplatform

Communicatieplatform

Met een digitaal communicatieplatform wordt bedoeld een afgeschermde website en/of app waar mantelzorgers en eventueel ook professionele zorgverleners de afspraken kunnen plannen in een gezamenlijke agenda: wie gaat wanneer bij de persoon met dementie langs om wat te doen? Deze onderlinge afstemming is de basisfunctie, waarbij vaak sprake is van aanvullende functies. Bij een aantal van deze websites is beeldbellen geïntegreerd.

In tegenstelling tot de apps voor mensen met dementie staan bij deze apps en websites de mantelzorg centraal. Als men gebruikt wil maken van deze mogelijkheid, dient de mantelzorg zich aan te melden op een dergelijke website of app.

Overzicht

Een overzicht per medio 2019:

  • Carenzorgt van NEDAP, direct gekoppeld aan het Elektronisch CliëntenDossier (ECD) ONS van NEDAP. Let op: het systeem voor leefstijlmonitoring Sensara heeft een directe input in dit ECD. De resultaten van de leefstijlmonitoring zijn zichtbaar in het ECD.
  • OZOverbindzorg: ook verbinding naar bijvoorbeeld huisarts, paramedici, apotheek en ziekenhuis. Wordt ondersteund door een aantal gemeenten.
  • Inlife, gratis app: specifiek voor mantelzorgers van mensen met dementie, ontwikkeld door Universiteit Maastricht in samenwerking met Alzheimer Nederland
  • Miessagenda, gratis app
  • Fello, gratis app
  • ShareCare -app van Simac, gratis variant (ShareCare Free) en meer uitgebreide betaalde variant (ShareCare Premium). Ook website variant.
    App te downloaden op Google Play store en Apple store
  • Website-variant
  • Familienet
  • Nettie.nu  Let op: was oorspronkelijk een mantelzorg-app, maar is nu een uitgebreid pakket technologie inclusief wearables (door de persoon te dragen apparatuur), thuissensoren, de mantelzorgapp en een persoonlijke coach
  • HalloZorg van Connected Care
  • iQare planning & contact
  • Micare van Mibida

Per medio 2016 gaat het om een aanbod van in totaal 12 verschillende websites of apps. Een deel hiervan is in gebruik bij (thuis)zorgorganisaties, zoals met name Carenzorgt. Als het handig is om ook de professionele zorgverlening in de planning te betrekken, dan is het de aanbeveling het product toe te passen dat door de zorgorganisatie gebruikt wordt. Carenzorgt wordt alleen toegepast door thuiszorgorganisaties die het Elektronisch Cliëntendossier ONS van Nedap gebruiken.

Infographic Digitale communicatie in de thuiszorg

Het Expertisecentrum Mantelzorg van Movisie & Vilans  en de Vrije Universiteit hebben de informatieve infographic Digitale communicatie in de thuiszorg ontwikkeld (pdf, juni 2016). Met digitale communicatie in de thuiszorg bedoelen zij de toepassing van communicatieplatforms. Uitgangspunt is een onderzoek door de VU naar het gebruik van het platform HalloZorg.

Facebook Twitter LinkedIn

Abonnee worden?

Welke mogelijkheden bieden domotica en waar moet je op letten? De kenniscirkel van Vilans biedt onafhankelijke informatie in de vorm van productvergelijking, voorbeeldprojecten, programma’s van eisen, workshops en tips voor financiering. Persoonlijk en altijd op maat gesneden!

Geïnteresseerd? Lees meer informatie en meld je aan!

domoticawonenzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.