Een integraal zorgsysteem, vraagstuk of prachtstuk

U bevindt zich hier: Home | Actueel | Nieuws | Een integraal zorgsysteem, vraagstuk of prachtstuk

Een integraal zorgsysteem, vraagstuk of prachtstuk

10 januari 2017

Om goede 24-uurs zorg te kunnen leveren aan cliënten, is de informatieoverdracht tussen dag- en nachtzorg van groot belang. Dit vraagt om heldere communicatie en afstemming tussen zorgmedewerkers. Steeds vaker vindt de informatie uitwisseling plaats via digitale systemen. Maar is al die informatie wel even belangrijk? Waar hebben zorgmedewerkers echt behoefte aan? En hoe kunnen leveranciers van verschillende systemen in die informatiebehoefte voorzien en zo optimaal ondersteunen in 24-uurs zorg? Vilans onderzocht dit samen met zorgaanbieders en leveranciers van ECD’s en domoticasystemen.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn gebundeld in de eindrapportage 'Een integraal zorgsysteem, vraagstuk of prachtstuk'.
Sabine Timmer schrijft in haar blog over bevindingen uit dit rapport met als belangrijkste advies: Breng de dag- en nacht weer bij elkaar in 24 uur.

Goede overdracht van zorg is erg belangrijk

Zorgmedewerkers gaven aan dat ze het belangrijk vinden om de overdracht van zorg goed te blijven faciliteren. Maar op dit moment werken ze vaak in verschillende systemen naast elkaar, soms zelfs op twee verschillende computers. Dit werkt niet efficiënt.

'Onze droom is om alleen meldingen te krijgen die er toe doen en dat alle bewoners inzet op maat hebben.’ Aldus een medewerker uit de nachtzorg.

Niet alleen het soort informatie maar vooral het moment waarop ze de informatie ontvangen blijkt essentieel. Medewerkers willen actief geattendeerd worden op belangrijke informatie over de cliënt. En zo gemakkelijk, snel en real-time kunnen rapporteren en eventuele verantwoording afleggen.

Standaardisatie van systemen een mogelijke oplossing?

Leveranciers herkennen het vraagstuk rondom de koppeling van de systemen. Ze hebben wel inventariserende gesprekken gehad met zorgorganisaties maar dit heeft tot dusver weinig daadwerkelijke koppelingen opgeleverd. De grootste behoefte bij leveranciers is om de systemen te standaardiseren. Zo kunnen er universele oplossingen gemaakt worden, in plaats van maatwerk wat erg duur is.

‘Standaarden, liefst internationale, zouden absoluut bij kunnen dragen aan het vergemakkelijken van het koppelen van systemen. Mooiste om na te streven is het integreren van systemen, zodat men daadwerkelijk meerwaarde ervaart.’ – ECD leverancier.

Zowel de zorg als leveranciers zien kansen voor verbetering en een integratie tussen domotica en ECD lijkt gewenst te zijn om een betere overdracht te realiseren.

Het vraagstuk is nog niet opgelost

Om de 24-uurs zorg zo goed mogelijk te garanderen is het van belang dat zorgaanbieders en leveranciers met elkaar in gesprek blijven over informatiebehoeften tijdens de zorg en de mogelijkheid om systemen hierbij te laten aansluiten. Wat nu precies een goede koppeling is, is nog onduidelijk.

Wij willen zorgaanbieders, leveranciers en overige belangstellenden oproepen om dit vraagstuk zelf actief op te pakken en er ook gezamenlijk in 2017 een speerpunt van te maken! Wilt u verder verkennen welke informatie behoeften er spelen en wat een goede koppeling tussen systemen is om daar aan tegemoet te komen? Neem dan contact op met Sabine Timmer, s.timmer@vilans.nl.

Facebook Twitter LinkedIn

Abonnee worden?

Welke mogelijkheden bieden domotica en waar moet je op letten? De kenniscirkel van Vilans biedt onafhankelijke informatie in de vorm van productvergelijking, voorbeeldprojecten, programma’s van eisen, workshops en tips voor financiering. Persoonlijk en altijd op maat gesneden!

Geïnteresseerd? Lees meer informatie en meld je aan!

domoticawonenzorg.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.